180 Grant Street 95060, Santa Cruz CA

202-555-0190
21 vinařských pojmů, bez kterých se vinný investor neobejde

Začínáte se zajímat o Bordeaux víno? Sestavil jsem pro vás 21 pojmů, bez kterých váš vinařský slovník rozhodně neobejde.

Svět vína se může zdát na první pohled jako velmi těžký na proniknutí. Francouzský hantec a naškrobené výrazy okolí se při degustacích mísí s nervozitou vinařských začátečníků.

Abyste předešli vinným fópa, na které zkušené okolí vyčkává, aby vám ukázali svou všeznalost, připravil jsem pro vás vinařský slovník. Obsahuje klíčové vinařské pojmy, které vás vyzbrojí na první degustace a otevřou dveře do světa investičního vína.

Pojďme posunout vaše vinařské sebevědomí o kus výše.

En Primeur

Způsob nákupu mladého vína zrajícího v sudech před jeho naláhvováním. Též nákup práva na dodání vína po jeho naláhvování. Víno je možno tímto způsobem pořídit levněji, proto je systém oblíbený u vinných investorů.

Využíván především ve francouzském Bordeaux, kde chateaux prodávají svá vína výhradně přes négocianty, od kterých získávají vína vinní brokeři, kteří vína dále prodávají investorům či spotřebitelům.

Více o systému En Primeur si přečtěte v článku Praktický průvodce En Primeur investování do vína.

Négociant

Velkoobchodník s vínem. V Bordeaux tito velkoobchodníci skupují od chateaux ihned po sklizni víno, které začíná zrát v barelech a po následující cca dva roky nebude naláhvováno. Négocianti dále víno prodávají vinným obchodníkům (brokerům) a importérům.

Spolupráce négociantů s chateaux má historii sahající až do roku 1620. Dnes jich na Place de Bordeaux, kde se Bordeaux vína prodávají, působí více než 400.

Každé chateau spolupracuje s několika négocianty – ať už to je spolupráce s jednotkami velkoobchodníků či více než 100 partnery. Pouze několik výjimek v Bordeaux nespolupracuje s négocianty a prodává svá vína přímo obchodníkům s vínem či spotřebitelům/investorům.

Vinný broker

Neboli obchodník s vínem. Je dalším článkem řetězce putování vína z chateau ke spotřebiteli/investorovi. Vinný broker nakupuje vína od négociantů za účelem jejich dalšího prodeje s cenovou přirážkou.

Vzhledem k nízkým objemům některých vín a vysoké poptávce jsou tito obchodníci důležitou částí vinného obchodu, jelikož zajišťují příděl nejkvalitnějších vín pro své klienty. Ti by se bez vinného brokera k mnohým vínům vůbec nedostali.

Vinná burza

Místo, kde prodejci nabízí svá vína kupujícím na základě daný pravidel.

Nejznámější vinnou burzou světa je Londýnská burza investičního vína (Liv-ex), která dokonce kalkuluje indexy cen vína (např. Liv-ex Fine Wine 50), které jsou obdobou finančních indexů jako S&P 500 či Dow Jones.

Aby si vinné burzy zachovaly přízeň investorů, musí zajistit, že prodávaná vína jsou v perfektním stavu a v žádném případě se nejedná o falzifikáty. Díky těmto zárukám jejich popularita mezi investory roste.

Terroir

Francouzské slovo “teroá” je souhrnným označením pro převážně přírodní podmínky, které mají vliv na kvalitu vína. Patří sem půda a její složení, nadmořská výška, teplota, srážky či sluneční svit. Toto mikroklima je unikátní pro každou vinici a spolu s know-how vinaře dávají každému vínu jedinečný charakter.

Levý břeh a pravý břeh

Vína z Bordeaux bývají nezřídka přívlastkovány spojením “levý břeh” či “pravý břeh”. Jedná se o označení geografické polohy vinařství s ohledem na tok řeky Gironde a jejích dvou ramen Dordogne a Garonne.

Do levobřebřežních oblastí patří především Médoc a jeho apelace. Z pravobřežních jsou nejznámější St.-Émilion a Pomerol.

Jedním z největších rozdílů mezi oběma břehy jsou používané odrůdy vína. Na levém břehu jsou vína dominována především cabernet sauvignonem a druhé housle hraje merlot. Vína pravého břehu jsou postavena primárně na merlotu a také na cabernet francu.

Apelace

Označuje zeměpisnou oblast, jejíž vína mají nadstandardní kvalitu. Vína z této oblasti mají často specifický terroir a/nebo tradici. Apelace je oficiální označení a musí tedy být oblasti schváleno a přiděleno.

Příkladem jsou francouzské AOC a italské DOCG (Denominazione di origine controllata e Garantita) a DOC (Denominazione di origine controllata).

AOC

Ve Francii se používá označení AOC (Apellation ďOrigine Controlée) pro vína s kontrolovaným původem. Jedná se o vína nejvyšší kvality. Pro získání tohoto označení je třeba schválení úřadu INAO.

Cru Classé

Označuje vinohrad nebo skupinu vinohradů nadstandardní kvality s unikátním terroir.

V Bordeaux se využívá označení Premier Cru pro ty nejkvalitnější vína vybrané v různých klasifikacích. Více o klasifikacích v Bordeaux si můžete přečíst v článku Průvodce klasifikacemi Bordeaux vín.

Burgundy označuje zvá nejprémiovější jako Grand Cru.

Cru Bourgeois

Klasifikace vín z oblasti Médoc poblíž Bordeaux, které nebyly zahrnuty do velké klasifikace z roku 1855. Vína nabízí výborný poměr kvality a ceny a jsou optimální na proniknutí do světa velkého vína.

Více o klasifikaci Cru Bourgeois je k přečtení v článku zde.

Super Seconds

Anglické označení pro skupinu vín dotahující se na First growth vína z velké Bordeaux klasifikace z roku 1855. Jedná se o chateaux, která se kvalitou vyrovnávají či minimálně přibližují kvalitě nejvyšší kategorie Premier Cru.

Tyto vína se označují srovnatelnou (či téměř srovnatelnou) kvalitou, avšak znatelně nižší cenou, což jim výrazně přidává na atraktivitě. Jedná se o jedny z nejpopulárnějších vín mezi vinnými investory.

Mezi Super Seconds patří následující chateaux: Chateau Cos dEstournel, Chateau Ducru Beaucaillou, Chateau Leoville Las Cases, Chateau Leoville Poyferre, Chateau La Mission Haut Brion, Chateau Montrose, Chateau Palmer, Chateau Pichon Comtesse de Lalande, Chateau Pichon Longueville Baron, Chateau Pontet Canet.

Grand vin

Termín používaný v Bordeaux označující hlavní víno daného chateau. Hrozny pro výrobu tohoto vína prochází přísným výběrem. Obvykle se pro výrobu Grand vin využije pouze mezi 20 a 50 % sklizených hroznů. V obtížných letech některé chateaux raději odmítne vyrobit Grand vin, než aby riskovala jeho pověst.

Hrozny, které neprojdou výběrem, se třídí dále a vyrábí se z nich druhé víno, třetí víno a někdy i čtvrté víno nebo dojde k jejich prodeji a následnému použití pro tvorbu stolního vína.

Druhé víno

Vyrábí se z hroznů, které neprojdou výběrem pro Grand vin, a také výrobní proces není tak náročný. V cenovém porovnání s prvním vínem je vždy druhé víno znatelně levnější. Druhá vína nabízí unikátní příležitost poznat terroir i rukopis vinaře, který je většinou obdobný jako u Grand vin.

V několika případech však platí, že i druhé víno některých chateaux může být dražší než první víno jiných známých chateaux.

Druhá vína sice spadají pod známá chateaux v Bordeaux, avšak jméno je většinou odlišné.

Jako první oficiálně představilo své druhé víno Chateau Margaux, když v roce 1906 uvedlo na trh Pavillon Rouge, který se od daného roku pravidelně vyrábí.

Mezi nejznámější druhá vína patří:

  • Pavillon Rouge (Chateau Margaux)
  • Le Petit Mouton (Chateau Mouton-Rothschild)
  • Carruades de Lafite-Rothschild (Chateau Lafite-Rothschild)
  • Les Forts de Latour (Chateau Latour)
  • Le Clarence de Haut-Brion (Chateau Haut-Brion)
  • Le Petit Lion de Marquis de las Cases (Chateau Léoville-Las Cases)
  • Les Pagodes de Cos (Chateau Cos d’Estournel)
  • Alter Ego (Chateau Palmer)
  • La Croix de Beaucaillou (Chateau Ducru-Beaucaillou)
  • Le Petit Cheval (Chateau Cheval Blanc)

Chateau

Franzouské slovo “šató” v překladu znamená “zámek” či “okázalé obydlí”. Jedná se o označení pro vinařství a tak není raritou, když je hlavní budova vinařství více užitková a spíše než zámek připomíná statek.

Avšak pravdou zůstává, že budovy většiny nejznámějších vinařství na levém břehu v Bordeaux svou okázalostí kvalit zámku nepochybně dosahují. Oproti tomu na pravém břehu jsou budovy vinařství znatelně účelovější a mnohdy se exteriérem spíše podobají stodole než zámku.

Domaine

Francouzské slovo podobající se svým vinařským významem slovu Chateau. Zatímco označení Chateau se primárně využívá pro vinařství v okolí Bordeaux, Domaine je typické pro oblast Burgundska.

Příkladem je jedno z nejvíce vyhledávaných a nejdražších vín světa – Domaine de la Romanée-Conti.

Claret

Anglický termín vycházející ze slova “clairet”, které od 17. století označovalo tmavě červené víno dovážené do Anglie z Bordeaux. Tento výraz se dnes ustálil a především Angličani jej používají pro označení vín bordeauxského stylu (ne nutně vín z Bordeaux), která jsou vystavěna na typických odrůdách této oblasti – cabernet sauvignon a merlot.

Pozor, neplést si s výrazem “klaret”, který je používán v českém vinařském prostředí a označuje bílé víno vyrobené z modrých hroznů.

Alokace

Vyjadřuje příděl vína, který náleží určitému subjektu. Jelikož poptávka po některých vínech není uspokojena nabídkou, používají négocianti a také obchodníci s vínem alokační systém. Jejich klienti získávají příděl daného počtu lahví vína, který je označovaný jako alokace.

Alokace se používají při en primeur kampaních a často vychází z počtu zakoupených lahví daného vína v předchozí kampani. Pokud si zákazník chce udržet alokaci na víno, musí jej kupovat i v ročnících, které nejsou nejvyšší kvality, aby si zajistil, že v budoucnu bude mít stále možnost nákupu těchto vín.

Obchodníci s vínem získávají alokace u négociantů na základě obchodní aktivity. Obchodník tak nemůže kupovat pouze vybrané top vína, ale musí nakupovat dle pravidel négocianta. V praxi to může znamenat, že aby obchodník získal bednu vysoce vzácného Chateau Petrus, musí nakoupit několik stovek lahví některého z méně poptávaných vín. Négocianti si díky alokačnímu systému zajišťují odbyt vín, která nakoupí od vinařství. Poté zůstává na obchodníkovi, jakým způsobem tato méně poptávaná vína prodá.

Magnum

Ustálený výraz pro láhev o objemu 1,5l. Odpovídá dvěma standardním 0,75l lahvím.

Vína v magnum lahvích jsou méně častá oproti standardním bouteil. Pro vinné investory tak mají výhodu vyšší vzácnosti. Další výhodou je pomalejší vývoj vína v lahvích nadměrné velikosti, což prodlužuje jejich dlouhověkost.

OWC

Zkratka vycházející z anglického Original Wooden Case neboli původní dřevěná bedna. Vztahuje se ke způsobu balení a přepravy vína.

Standardní bedna obsahuje 12 lahví o objemu 0,75l nebo 6 magnum 1,5l lahví. Avšak stále častěji se objevují poloviční bedny pro 6 standardních lahví.

Ve světě investičního vína je OWC často označováno jako přívlastek prodávaného vína. Vinní investoři si více cení vína, které je v původní dřevěné bedně, jelikož neporušená bedna znamená, že víno nikdo nemohl falzifikovat. Bedna navíc poskytuje vínu ochranu proti světlu, záchvěvům a také změnám teploty.

Pokud máte zájem o nákup vína pro investiční účely, vždy preferujte dodání v OWC. Další tipy pro navýšení ceny vašeho investičního vína naleznete ve článku Investice do vína – jak začít vydělávat?

In-bond

Jakmile jsou vína rozprodané v en primeur kampani naláhvovány, dochází k jejich doručení k obchodníkovi, přes kterého si zákazník víno koupil. Mnozí angličtí obchodníci s vínem vína obdrží do svých bezcelních skladů, což znamená, že na za vína se doposud nemuselo platit clo ani DPH.

Klienti si mohou svá vína za poplatek v těchto skladech ponechat libovolně dlouho. V případě že se klient rozhodne nechat si víno fyzicky doručit do vlastního sklepu, musí zaplatit DPH a v případě nutnosti i clo.

Tohoto systému mohou vyžívat i čeští vinní investoři, avšak musí své obchody realizovat přes britské vinné brokery. Mimo jiné to znamená nákup vína v britských librách, čímž se vystavují měnovému riziku.

Robert Parker

Nejznámější a nejvlivnější vinný kritik historie. Robert Parker se proslavil jako vydavatel vinného newsletteru The Wine Advocate, který začal publikovat v srpnu 1978.

V TWA představil unikátní bodovací stupnicí 50-100, která se stala naprostým standardem ve vinném světě. Neznám vinného investora, který by nesledoval Parkerovi a další hodnocení. Dokonce i spotřebitelé se naučili číst tuto stupnici a stala se klíčem k výběru vín mnohých.

Minimálně srovnatelně revoluční dosah měl Parker i v další oblasti vinného světa a to přímo v Bordeaux. Parker označil ročník 1982 jako legendární a udělil v něm 6 perfektních 100 bodových hodnocení. Spustil tím v USA lavinu zájmu o Bordeaux. Trh, který byl pro Bordeaux vína minoritní, se v průběhu několika let stal jeho největším. Parker pokračoval v promování Bordeaux vín a má na tomto úspěchu významnou roli.

Tak a nyní již vám nic nebrání k tomu, abyste se pustili do dalšího vinného bádání!

PS: Pokud jsem vynechal některý pojem pro zájemce o investiční víno, nechejte mi komentář níže a text rozšířím a vše vysvětlím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *